BÅDEN // CLEO

Cleo er en Atlantic 49 sejlbåd og designet af J&J Design. Båden er bygget i 1991 og er indrettet perfekt til langturssejlads. Nogle vil mene at båden minder dem om Havana fra Kurs mod fjerne kyster, hvilket også er rigtigt nok! Det er nemlig den samme designer der står bag begge modeller. Cleo har med sine tidligere ejere sejler rundt i det sydlige Europa, i Caribien og senest sejlet til Svalbard ind hun lå til kaj i Bergen, hvor vi hentede hende og forvandlende hende til vores hjem.

Sikkerheden har altid højeste prioritet

Inden vi forlod Danmark og satte kurs mod fjerne kyster, var højste og første prioritet at udstyre Cleo med alt nødvendigt og og “nice to have” sikkerhedsudstyr. Ombord gennemgår vi selvfølgelig altid vores sikkerhedsudstyr og procedurer med besætningen. André kan uddanne i førstehjælp og både André og Pernille er derfor altid opdateret og klar til enhver form for nødsituation.
Det er til enhver tid, skipper der beslutter, om vi sejler ud eller bliver for anker. Sikkerhed kommer altid først og derfor ændre vores planer sig ofte. Vær opmærksom på, at sejladsen er på eget ansvar.

Specifikationer

Årgang 1991

Længde 49 fod (14,94 meter)

Bredde 4,58 meter

Dybgang 2,3 meter

Vægt 19 tons

Motor 80 HK Ford

Sovepladser 8 fordelt i 4 kahytter

Ferskvand 800 liter

Diesel 400 liter

Sikkerhed & navigation

Redningsflåde

Redningsveste + livliner til alle

Kortplotter 

AIS

Radar

Autopilot

Stationær + håndholdt VHF radio

Iridium Go Satellit telefon

EPIRB

Benzin nødgenerator

Udstyr & Legetøj

Watermaker

Solceller

Vindmølle

Gummibåd + 30 hk påhængsmotor 

Ekstra gummibåd + 6 hk påhængsmotor 

Dykkerkompressor BAUER 250 l/m

7 sæt dykkerudstyr

Kitesurfing udstyr fra Cabrinha

 Wakebord & tube 

& meget meget mere…

LIVET OMBORD

På Cleo plejer vi at sige at vi står op med solen og går i seng med solen. Og det passer faktisk meget godt. Når solen langsomt bryder igennem i øst, kan man høre Pernille der lister rundt på det knirkende gulv og vandkedlen begynder at koge til en omgang morgenkaffe. Nogle bliver i sengen og strækker sig et par gange mere, andre sætter sig i skjul med kaffen og en bog. Hvad dagen skal bringe er i grove træk op til dig. Nogle gange har André eller Pernille planlagt dykning, vedligehold, indkøb, rengøring eller andet. Men det ved du på forhånd, for hver aften snakker vi om morgendagens planer. Nogle dage når vi ikke andet, end blot at være til og lade energibanken op. Mange gange får vi også herligt besøg af de andre danske både vi sejler sammen med, de vil nemlig også gerne med André ud at dykke – eller måske bare byde sig selv på en sundowner og godt selskab. Vi runder oftest dagen af med lækker aftensmad samlet og derefter går der sjældent længe før alle mand ligger i køjen, godt trætte efter en aktiv og skøn dag i paradisiske omgivelser. Det er sjældent at vi fester igennem her på Cleo. Det ligger hverken til vores livsstil eller lyst. Vi vil hellere gå tidligt i seng og stå tidligt op, for at få så meget ud af de lyse timer som muligt. Så drømmer du om at drikke øl til langt ud på natten og ligge med tømmermænd på SUP-boardet i solen – så anbefaler vi at du søger efter et andet sejlende eventyr, for det får du ikke her på Cleo. Ikke sagt at vi ikke tager ind på stranden og hygger om et bål med kolde øl, men festlighederne plejer oftest ikke at vare hele natten.

Langtursejlads – hvad er det egentligt?

Langturssejlads er en fantastisk rejseform som giver mulighed for at besøge steder der kan være vanskelige at besøge på anden vis. Vi oplever at være omgivet af palmestrande, det lækreste blå vand, frodig natur, dyreliv (især under havet), fascinerende kulturer og meget meget mere. Alt sammen enormt idyllisk og netop det vi kender fra kurs mod fjerne kyster. Oftest sejler vi i solskin med behagelige bløde bølger bagfra, der skubber os blidt i den rigtige retning. Nogle gange kommer der en regnbyge – nogle søger ly, andre tager et ferskvandsbad. Vi kan også risikere at blæse op, og vi får vind i håret, fart i båden og reb i sejlene. Det kan ske at man bliver søsyg og får både kvalme og bliver søvnig. På natsejlads bliver man vækket kl 2 om natten og skal på vagt. Regnen siler ned, det blæser og båden krænger umådeligt meget. Man er udmattet og kold ved vagtskifte og kan nu ligge sig ind i sin gyngende køje. Næste morgen bliver man vækket af udråbet “DELFINER”. På vej ind på den rolige ankerplads, bliver vi eskorteret af delfiner der hopper mellem bølgerne, i skæret af solopgangens orange lys – magisk! og nattens strabadser er pludselig glemt. Efter morgenmaden finder vi pludselig ud af at vandpumpen er stået af, og hvor fikser man så lige den herude ved alle de flotte palmestrande? Man sejler selvfølgelig i dinghyen ind til den lille lokale by og forhøre os ved dem. Oftest kan de hjælpe os – men det tager også gerne en del flere dage, end hvis vi havde sejlet rundt i Europa. Nårh skidt pyt. Der er ikke andet for – vi må vente i denne smukke ankerbugt i en uge, før vi kan sejle igen. Sådan er sejlerlivet. Uforudsigeligt men smukt.
Langturssejlads er altså opture og nedture. Perfekte dage og hårde dage. Fantastiske øjeblikke og sure tjanser. Og dem deles vi alle om!