GAST OMBORD

Langturssejlads er en aktiv rejseform og livsstil. At sejle på langtur er en anderledes måde at udforske verden på, og som gast på Cleo keder man sig aldrig. Foruden at være medskaber af unikke eventyr og medspiller i et intens og tæt fællesskab, så båden nemlig også sejles fra A til B. Hertil hører en række opgaver og rammer, som du kan læse mere om nedenfor.

Sejlads

Langturssejlads byder på mange forskellige sejladstyper. Dagssejldaser, lange sejladser som strækker sig over flere døgn og oceansejladser som typisk tager flere uger. Fælles for alle typer er at det på Cleo er alles opgave at sejle os sikkert fra A til B. Det vil altså sige at vi skiftes til at stå ved rattet og have ansvaret for båden og alles sikkerhed. Selvfølgelig uddelegere vi ikke opgaver som du ikke føler dig tryg i, derfor vil vi inden hver sejlads gennemgå alt sikkerhed og de forskellige opgaver der følger med den kurs vi har sat. Det er ikke er krav at du kan sejle, binde et knob eller ved hvad de forskellige reb hedder på båden. Men det er et krav at du har lyst til at bruge din tid og rejse på at lære det og at du selvfølgelig har en naturlig nysgerrighed.

Stiger du ombord på Cleo tager du nemlig med på langturssejlads og ikke en chartertur. Derfor vil du komme til at sejle på nogenlunde lige fod med André og Pernille. Vi har gaster med ombord fordi vi simpelthen synes, at det vil være alt for kedeligt at sejle rundt alene. Vi ønsker at dele vores oplevelser med andre og give dig muligheden for mange fantastiske eventyr. Men det kræver at du selv tager ansvaret for din læring og plads ombord. Du har enormt gode vilkår for at blive en god sejler eller få forståelse for hvad det kræver at blive en god sejler – når du hele tiden har en erfaren Skipper ved din side. Det er kun dig selv der sætter begrænsningerne. Sejladsen afhænger dog meget af det togt du tilmelder dig. Sejler vi ø-hop rundt i Caribien vil der naturligt være færre sejltimer end når vi krydser Stillehavet. Begge ting kan noget helt specielt – husk at forventningsafstemme med dig selv. Sejlererfaring er mange ting, én ting er tiden på vandet med sejlene oppe – en anden er det simple liv for anker, klargøring til sejlads og hvordan man planlægger ruten fra A til B.

Ved ankomst på Cleo får du en grundig gennemgang af sikkerhedsprocedure ombord – ligeledes gennemgår vi vores sikkerhedes udstyr såsom redningsvest, livliner, redningsflåde, VHF mm. Regel nummer 1 er at det er forbudt at falde i vandet! Du kan læse mere om vores udstyr og sikkerhedsudstyr under fanen båden.

Vejret et bossen

Plan A, bliver ofte til plan B, C eller D grundet udefrakommende omstændigheder. Som langturssejler er man, ud over bådens tilstand og udstyr, også meget afhængig af vejret og de forhold naturen byder på. Derfor er vi ofte nødt til at ændre og justere i de planer der er lagt for togtet. Det kræver en høj grad af omstillingsparathed og accept af at vi ikke kan kontrollere alting. Det kan udfordre alle lige fra skipper til gast. Det kan i nogle tilfælde ske, at togtet bliver forsinket. Hav derfor altid luft i din kalender og dit budget når du vælger denne aktive rejseform; langturssejlads. Vi kan nemlig ikke garantere dig at båden ikke rammes af dårligt vejr inden eller under togtet. Derfor anbefaler vi ikke at du køber din flybillet maks 1 måned før påmønstring og din returbillet før du er ombord på Cleo. Vores planer og afmønstrings destination kan nemlig godt ændre sig undervejs.

DYKNING

Dykning er en stor del af livet ombord på Cleo. Det er det vi brænder for og en af grundene til vi har valgt at sejle med kurs mod verden. Det forventes ikke at du kan dykke når du ankommer ombord – André kan nemlig uddanne dig da han er PADI instruktør. Som besætningsmedlem ombord skal du have lyst til at dykke. Og du skal have lyst til at dykke meget. Det vil nemlig skabe den bedst harmoni for hele det sejlende eventyr.

Vores muligheder for at dykke afhænger selvfølgelig af destinationen og ikke mindst vejret. Vi kan næsten altid finde nogle fede spots at dykke på – men vi dykker dem til gengæld også oftest mange gange. Vi er nemlig ikke et dykkercenter, der kender alle de forskellige spots og forholdene omkring dem. Vi dykker konservativt og dykker gerne et spot 2 eller flere gange. Forvent derfor ikke et nyt dykkerspot hver gang vi dykker. På Cleo skal du have lyst til at dykke intenst og have lyst til at dykke 3 gange på en dag, hvis du vil med ombord. Nogle gange kan vi have op til 40 dyk på en måned. Det forventes at du er uddannet Advanced, eller ønske at blive det pga. de dykkeforhold vores togter ligger op til. Det er muligt at tage alle  PADI dykkerkurser ombord på Cleo. Du skal også være opmærksom på at vi deles om dinghy tjansen. Der er nemlig altid en der skal blive over vand og være sikkerhed for dem der dykker! Hvad angår kitesurfing er det destinationen der sætter begrænsningerne. Nogle gange sejler vi steder hvor der ikke er optimale forhold for nybegyndere. Det vil fremgå på togtbeskrivelserne om der er mulighed for kitesurfing – men bliv ikke skuffet hvis destinationen, vind og tid ikke er der.

FÆLLES ANSVAR OG FORSKELLIGE OPGAVER

Som gast på Cleo har man ansvar for vores fælles liv, hvortil der hører sig en række opgaver som fordeles ud på os. Vi har et fælles ansvar for det sociale fællesskab, for at der kommer mad på bordet, at det bliver gjort rent og det forventes, at båden hele tiden holdes ryddet, så den er rar at være i og på. 

Der er en masse pligter som hører sig til ved både start af togtet, undervejs og ved afslutning af togtet. Togtet startes altid med proviantering, nogle gange til et par uger – andre gange til en måned eller mere. Undervejs vil der også være forskellige opgaver som skal løses; vedligehold af båden, indkøb af brændstof, gas og lignende, som vi alle er fælles om. Når vi sejler, er det ligeledes et fælles projekt og alle kommer til at styre båden.

Rorvagt & bagvagt
Når vi sejler er der altid en som har ansvaret for at styre båden efter skippers kurs, holde øje med vind og vejr, og at undgå fare i havet.Nogle gange sejler vi et par timer, andre gang flere dage, og der vil derfor være brug for udskiftning ved roret. Bagvagten hjælper altid med at holde udgik, sørge for at der er vand i vandflasken og kan tage over under toiletbesøg, måltider og andet.

Det forventes ikke altid, at du har erfaring med sejlads, men det forventes at du har lysten, modet og interessen i at lære at styre Cleo. Det vil du lære i løbet af dit sejltogt.

Køkkenvagt
Madlavning er en anden vigtig opgave ombord på båden, som besætningen løfter i fællesskab. På Cleo har vi en rotationsplan, hvor vi skiftevis har køkkenvagten. Køkkenvagten består i at forberede aftensmad og tage opvasken herefter, rydde op og gøre rent efter morgenmaden og servere frokost. Når opvasken og rengøringen efter frokost er taget går køkkentjansen videre til næste besætningsmedlem på listen. Vi forventer at du som gast kan finde ud af at lave mad til 8 mennesker. 

Rengøring og oprydning
Rengøring er typisk en fælles opgave, medmindre nogle skal løse andre opgaver som også er vigtige for båden. Rengøring og oprydning er typisk ved afgang eller ankomst til en ny ankerbugt efter sejlads. Du er med til at sætte rammerne for oprydning og rengøring, det er som sagt et fælles ansvar. Ved afmønstring efter endt togt vil der være en stor hovedrengøring som strækker sig over 1-2 dage.  

VEDLIGEHOLD & ARBEJDSDAGE

Når man sejler langtur er der slid på båd og udstyr. Der er altid noget der går i stykker på en båd. Derfor må der forventes, at vi sommetider må udskyde planerne eller vi bliver forsinket pga. reparationer. Dette er en del af livet ombord på en båd – igen, fantastiske øjeblikke og sure tjanser. På hvert togt har vi også en håndfuld arbejdsdage hvor vi forventer at du hjælper til. Det kan være at du skal hoppe i dykkerudstyret og rense skroget, lakere bådens teaktræ flader, eller finde en mekaniker i den lokale landsby, som kan hjælpe med at fikse vores ankerspil. Langturssejlads er altså også bådarbejde i smukke omgivelser. Som André plejer at sige; Vi har ikke problemer, kun sjove udfordringer at løse.

Sejlende kollektiv

Vi bor tæt – selv på en 49 fods sejlbåd. Ombord på Cleo er der 6 køjepladser foruden skipper parrets. Besætningen består altså af maksimalt 8 personer. Det betyder blandt andet meget begrænset privatliv og mulighed for at trække sig, hvilket man paradoksalt nok har endnu mere brug for, når man lever på denne måde. Det betyder at du som gast skal besidde en stor grad af rummelighed og tolerance over for andre mennesker. Vi er oftest meget forskellige, bor tæt og skal have en hverdag med et stramt dykkerprogram, praktiske opgaver og sejlads til at glide. Det kræver at alle ved hvornår man skal sætte ind og hvornår man skal sige pyt. Du skal altså også have en god potion selvstændighed og være en god initiativtager. Når pladsen er trang, går vi også meget op og ned ad hinanden. Det er mange gange enormt hyggeligt, men det er også vigtigt at mærke efter hvornår der er behov for at være lidt alene. Det kan man både være ved at lægge sig i køjen, komme høretelefoner i ørerne på dækket eller tage en tur alene i land.
Vi er et kollektiv, der sejler på delebasis. Det betyder at vi deles om alle udgifter og gøremål ombord. Ønsker man ikke dette, kan man benytte sig af en af de mange chartermuligheder der er.

Som nævnt tidligere er dykning en stor del af livet på Cleo. Det betyder dog ikke at vi ikke oplever andre ting. Der er rig mulighed for, på egen hånd eller i fællesskab med besætningen, at øve fridykning, snorkle, tage på landsbyture, spille spikeball på standen, hike et vandfald, nuppe en scooter tur eller læse en bog i skyggen. Ombord på båden finder du også mange redskaber til forskellige aktiviteter. Vi har blandet andet spike-ball, volleyball, brætspil, en bogreol, solsejl så du kan ligge i skyggen og læse, wakeboard, tube og hængekøjer til den lille lur.
Her er det kun dig selv der sætter begrænsninger – husk at du er med på vores rejse, men du skal selv skabe dit eventyr inde for de rammer.

Begrænsede ressourcer

Cleo er udstyret med solceller og vindmølle, som giver os muligheden for at have lys ombord, kolde øl i køleskabet og strøm på højtaleren. Strøm kan dog være en begrænset ressource, derfor kan du kun oplade dine enheder i de solrige timer. Et lille hint, hvis du ikke vil leve helt off the grid – medbring en powerbank, så kommer du sjældent til at gå på kompromis med podcasts, selfies, facetime med mor og andet. Vand er ligeledes en begrænset ressource, som vi sparer på – selvom vi har en watermaker ombord på Cleo kræver den også strøm for at virke. Der er nok vand til at drikke, lave mad og vaske op – men det skader ikke at bruge væden fra dåsemajsene i maden. Bad sker i havet, dog vil vi gerne mindske at saltvand kommer under dækket på Cleo. Derfor har alle mand en skål ferskvand, de hver eftermiddag skal vaske sig i inden man går under dæk. På den måde passer vi på båden, madrasser og andet. Det er vigtigt at du har gjort op med dig selv om du har lyst til denne primitive livsstil med begrænsede ressourcer, vi forventer nemlig at du respektere vores begrænsninger.

DELE-ØKONOMI

Som gast sejler man med Cleo på delebasis. Man bidrager derfor økonomisk til vedligehold, sikkerhed, mad, benzin, diesel mm. Dette kalder vi for køjepenge. Herudover deles vi også om fælleskassen, som betaler mad, benzin, diesel osv. Kontakt os for at høre mere om dele-økonomien.

Søsyge

Kan jeg blive søsyg? Ja, muligheden foreligger. Vi er af den opfattelse at søsyge både er en fysisk men også mental tilstand. Der er en lang række værktøjer som kan afhjælpe eller hjælpe på søsyge. Alene overbevisningen om at man ikke kan blive søsyg, kan rede dig for mange søvnige timer i køjen og ture udover rælingen. Det hjælper blandt andet også at styre båden og kigge ud i horisonten med lidt vind i håret. Generelt hjælper det faktisk at holde sig i gang og beskæftiget med forskellige små opgaver. Det kan være en god idé at have ingefær piller, søsygepiller eller plastre med ombord – står man først og er presset, er det uvurderligt at have en pakke i tasken. Hvis allerede ved nu at du har tildens til søsyge, så husk at vær realistisk omkring det togt du vælger. Er det måske ø-hop du i højregrad skal give dig i kast med, i stedet for et ocean kryds?

Allergi & Madvaner

På langtur bliver ens spisevaner anderledes end dem man er vant til hjemmefra. Nogle gange er udvalget stort og vi kan få friskbagte chokolade boller til morgenmad. Andre gang kan det være meget sparsomt og uden friske grøntsager. Vi er mange ombord og der tilberedes dagligt store portioner af mad. Vi kan derfor ikke tilberede særlige måltider, da det både er tidskrævende og upraktisk i et lille køkken. Er du allergisk over for enkelte madvarer eller andet, skal dette meddeles til os inden du booker en plads ombord, så vi kan vurdere om det er foreneligt med et togt på Cleo. Ombord på Cleo spiser vi både kød, fisk, æg, grøntsager, mælkeprodukter, frugt og alt der det ellers findes i en almindelig madpyramide.

Tobak, alkohol & andre rusmidler

Ombord på Cleo er det tilladt at ryge. Dog skal sikkerheden være i orden, derfor ryges der blandt andet ikke når dykkerkompressoren kører – og der er særlige områder hvor der må og ikke må ryges.
Mens vi sejler indtager vi ikke alkoholiske drikke – eller jo, det ville være en løgn hvis vi sagde at vi ikke har nydt en øl over Atlanten i ny og næ. Men vi indtager aldrig mere end at det er forsvarligt at sejle, dykke og have ansvaret for hinanden. Derudover er der selvfølgelig plads til en sundowner eller tre, når vi ligger for anker og nyder de smukke solnedgange! Men Cleo er ikke det nye Sunny Beach, forvent derfor ikke at hver dag er en fest – det holder André og Pernille ikke til de næste fire-fem år.
Andre rusmidler er ikke tilladt ombord på båden. Indtagelse eller opbevaring vil medføre øjeblikkelig afmønstring uden mulighed for refundering af køjepenge. ​

COVID-19 Politik

Det er vigtigt for at du er indforstået med at det er en anderledes verden at rejse rundt i disse år. For dig betyder det blandt andet at du skal have luft i din kalender samt rejsebudget til en karantæneperiode inden du påmønstre Cleo. Det kan være alt fra 14 dage til 24 timer. Det ved du først med sikkerhed når du ankommer til det land hvor vi skal mødes, men vi sigter efter en afklaring 1 måned før du påmønstre. Du kan derfor heller ikke købe din flybillet med sikkerhed inden. Du kan også budgettere med en håndfuld corona-test. Vi skal tests både ved afrejse fra ét land og ankomst til et andet land. Test kan kost alt mellem 0-1600 DKK. Det er vigtigt for os at understrege at testens pris ikke afhænger af om vi sejler til netop dette land. Det koster, det koster! Ligeledes kan det blive nødvendigt for dig at tage en test hvis vi mistænker covid-19 ombord. Alle disse udgifter er en del af dine lommepenge.

Vi prøver hele tiden at opdatere os på de forskellige landes restriktioner – men da vores program er fyldt med dykning, sejlads og dårligt net, kan vi ikke altid følge med. Derfor er det dit eget ansvar at holde dig opdateret på forskellige regler, karantæne og forbud.

Det er et krav på Cleo at du er vaccineret og kan fremvise lovligt og gyldigt vaccinations bevis

Luk menu